Всички категории

Как да продавате успешно чрез маркетплейси?

#
Маркетплейсите дават възможност да предлагате продуктите си в няколко различни платформи едновременно и да достигате до повече клиенти онлайн. Те събират на едно място стоки и услуги от различни търговци и дистрибутори, което ги прави все по-предпочитани от купувачите. Или казано по друг начин - те са “моловете” на онлайн търговията.

Какво е маркетплейс?

Маркетплейс е онлайн платформа, в която различни търговци предлагат своите продукти или услуги. Концепцията е сходна на шопинг центровете и пазарите, където множество търговци са събрани на едно място, за да продават стоката си. Целта на маркетплейсите е да улеснят купувачите, когато пазаруват в интернет - от един сайт могат да купуват продукти на различни брандове, вместо да посещават различните електронни магазини поотделно. 
За да постигнете възможно най-добри резултати, е важно предварително добре да проучите особеностите на всеки един маркетплейс, като типове предлагани продукти, профил на аудиторията, географски специфики, трафик и др. Обърнете внимание на начините за плащане и доставка, както и ценовите условия за публикуване и продаване на продукти.

Кои са най-популярните маркерплейси у нас?

  1. eMAG

Основана през 2001 г. в Румъния, eMAG е водеща платформа за онлайн търговия в Източна Европа. Стъпва на българския пазар през 2012 г., като вече предлага повече от 1 500 000 артикула от различни категории. В българския eMAG Marketplace има над 5000 онлайн търговци, а през 2021 г. трафикът на платформата е нараснал с 47% при над 1.3 милиона поръчки.

  1. Vivre

Vivre.bg е румънски онлайн магазин, специализиран в обзавеждането и декорацията на дома. Стъпва у нас преди почти две години, като в момента предлага над 700 000 продукта от цял свят. Разполага с над 100 марки в портфолиото си и повече от 4 млн. доставени поръчки.

  1. Amazon

Amazon е най-големият онлайн магазин в света с продажби за над 870 млрд. долара през 2021 г. Платформата предлага над 12 млн. продукта и генерира близо 1.6 млн. поръчки на ден. Броят на активните търговци, които използват Amazon, е малко под 2 млн. На практика е невъзможно да намерите повече продукти и услуги на едно място. 

  1. Etsy

Etsy.com е уебсайт за електронна търговия, с фокус върху ръчно направени и винтидж аксесоари и стоки. Платформата е насочена към творци и хора, които търсят уникални продукти. През 2021 г. има над 90 млн. активни купувачи и приблизително 7.5 млн. продавачи от над 200 държави.

  1. eBay

Платформата свързва милиони купувачи и продавачи по целия свят. Основана е преди повече от 20 години в САЩ. Търгуват се както нови, така и употребявани стоки от целия свят. През 2019 г. през eBay са продадени стоки за 90 млрд. долара. В момента платформата има приблизително 1.6 млрд. обяви и 142 млн. активни купувачи. Оперира в повече от 190 страни от целия свят. 

  1. Olx.bg

Olx е сайт за онлайн продажби на различни стоки, най-често “втора ръка”. През 2021 г. потребителите са продали над 26 млн. артикула в 19 държави през глобалната платформа. Публикуването на обяви обикновено е безплатно.

  1. Facebook Marketplace

Социалната мрежа създаде свой собствен маркетплейс преди повече от 5 години. Потребителите могат да пазаруват докато скрловат из нюзфийда си, a брандовете могат да достигнат до огромна аудитория. Към 2022 г. потребителите на Facebook са 2.9 млрд. души, от които приблизително 1 млрд. използват активно Facebook Marketplace.  

Как управлявате процесите?

Публикуването на продукти в няколко различни маркетплейси може да отнеме твърде много време, в случай, че продуктовото Ви портфолио е голямо. Затова е добра идея да помислите за автоматизация на процесите по актуализиране на информацията. Това ще ви спести не само време, но и ще намали риска от грешки. Най-важните дейности включват:

  • Публикуване и обновяване на оферти (продукти) в маркетплейса;
  • Управление (обновяване) на наличности;
  • Управление на поръчки;
  • Създаване на товарителници (дори да имате интеграция с куриер в собствения Ви сайт, данните от маркетплейса не се прехвърлят там).
easySales помага на онлайн търговците да управляват процесите в различните маркетплейси и своя собствен електронен магазин само от едно място - от качването на продукти и обновяване на цени, до обработване на поръчки и анализ на резултатите. Вижте повече за платформата тук.

Колко струва да продавате чрез маркетплейси?

Ценообразуването при различните платформи може да варира. Някои маркетплейси работят с комисиони за всяка продажба, при други избирате абонаментен план, който може да включва и допълнителни инструменти за реклама и позициониране. Важно е да се запознаете добре с условията на платформата, която сте избрали, за да можете правилно да калкулирате разходите си при различни обеми продажби.

Как да приемате онлайн плащания от различни валути в една сметка?

Масова практика е маркетплейсите да изплащат на търговците сумите от продажбите в местна валута. Това налага управлението на няколко сметки за плащанията от всяка отделна държава и валута. Което води до по-високи разходи за превалутиране и международни парични преводи. С Paysera сметката пестите време и средства за своя бизнес, като обединявате всички разплащания в една мултивалутна сметка. Разполагате с IBAN за получаване на плащания в левове (BGN), румънски леи (RON), унгарски форинти (HUF) и евро (EUR). Освен това оперирате с над 25 валути при изгодни курсове за обмяна и ниски такси за международни преводи.

Все още нямате приложението на Paysera?

Открийте сметка днес напълно БЕЗПЛАТНО!

Защо да продавате чрез маркетплейси?

  1. По-голям трафик

Едно от големите предимства на онлайн платформите е достъпът до по-широка аудитория. По-голямата видимост на продуктите дава възможност за увеличаване на продажбите и повишаване на разпознаваемостта на бранда. Маркетплейсите привличат клиентите, които искат да закупят всичко, което им е необходимо, на едно място. Освен това платформите инвестират в привличането на повече трафик чрез различни кампании, реклами и др. 

  1. Не изисква техническа подготовка

Създаването на собствен сайт и онлайн магазин често започва от нулата. Необходими са часове работа в подготовката на цялостна визия, оптимизиране на подредбата и добавянето на различни функции за отделните страници. Публикуването на продукти в маркетплейси става значително по-лесно. Важно е да подберете красиви и качествени снимки на продуктите си и да добавите атрактивно и детайлно представяне. 

  1. Ниски разходи за поддръжка

Не се налага да отделяте средства за техническо обезпечаване на платформата и поддръжка. Дори можете да се възползвате от промоционалните активности, които генерират добра посещаемост и така пестите от разходи за маркетинг и реклама. 

  1. Възможност за трансгранични продажби

Използвайки международни платформи за електронна търговия, достигате по-лесно до аудитории отвъд границите на страната. Някои маркетплейси дори Ви спестяват организирането на доставката, използвайки собствени логистични решения. 

Какви са недостатъците?

Предлагането на продукти в платформите за електронна търговия безспорно има много позитиви. Но маркетплейсите не бива да се използват като основен и единствен канал за продажби. Ето защо:

Не можете да събирате лични данни на купувачите. 
Данните на клиентите са един от най-ценните ресурси в онлайн търговията. Хората, които купуват продуктите Ви, реално не са Ваши клиенти, а клиенти на маркетплейсите. Т.е не можете да използвате данните им за маркетингови цели или да създадете своя база данни за промоционални активности и кампании извън платформата.

Състезавате се с конкуренцията за едно и също внимание. 
Ако потребител е достигнал до Вашия онлайн магазин и разглежда продуктите Ви, Вашата задача е да го задържите максимално дълго и да го насърчите да направи повече покупки. Докато при маркетплейсите трябва да се борите за вниманието на купувачите с конкурентите си. Компаниите, които използват подобни платформи, трябва да се откроят като брандове, което може да се окаже по-трудно в платформите с унифициран подход. Особено когато фокусът е върху продуктите, а не върху марките, която стоят зад тях.

Не управлявате всички процеси.
Потребителското изживяване на клиентите зависи до голяма степен от маркетплейса, а не от търговеца, който предлага продукта. Това означава, че пренасянето на имидж може да бъде двустранен процес. Ако потребител се разочарова от платформата в процеса на покупка, това може да създаде неприятно усещане у него относно самия бранд. Същото важи и в обратната ситуация - ако доставката на продукта се забави, клиентът вероятно ще обвини маркетплейса, без значение как се изпълнява логистиката.

Имате онлайн магазин? Paysera предлага цялостно решение за Вашия бизнес.

Paysera Checkout е гъвкав платежен портал за онлайн търговци, чрез което можете да приемате плащания от различни държави в различни валути в една мултивалутна сметка. Клиентите Ви избират между плащане с карта, онлайн банкиране, дигитален портфейл, QR код и други.

Свържете се с нас, за да получите индивидуална оферта!

Свързани статии

#

Paysera предлага плащания в онлайн магазини чрез Revolut 

Отсега нататък електронните магазини, които използват услугата по иницииране на плащане на Paysera за обработка на онлайн плащания, ще предлагат на своите клиенти и опцията да заплащат за стоки или услуги чрез Revolut. 

#

Какво представлява портал за плащания и как да изберем такъв?

За онлайн купувачите плащането изглежда лесен въпрос, който отнема само секунда. Успешното плащане обаче изисква много компоненти да работят като добре смазана верига. И така, какво точно представлява порталът за плащания и как да изберете такъв за Вашия електронен магазин?

#

Електронна търговия: Как местен IBAN в България и Румъния може да Ви спести пари?

Все повече компании, които имат бизнес в сферата на електронната търговия в страни като България, Румъния или Унгария, установяват ползите от наличието на местен IBAN, наричан още BG IBAN, RO IBAN или HU IBAN. Местната IBAN сметка не само спестява пари на компаниите, когато търгуват на тези пазари, но също така може лесно да бъде открита чрез fintech компании като Paysera.